مخازن استیل - مخزن اسید

گروه صنعتی سازآب تولید کننده انواع مخازن تک جداره و سه جدار جهت مصارف مختلف

مخازن استیل - مخزن اسید

گروه صنعتی سازآب تولید کننده انواع مخازن تک جداره و سه جدار جهت مصارف مختلف

مخزن استیل

آشنایی با  مخازن استیل و کاربرد آن در صنایع غذایی و دارویی:

 

همانطور که میدانید مخزن استیل یکی از مهم‌ترین عناصر و تجهیزات در خط تولید صنایع بهداشتی ، دارویی ، غذایی و صنایع حساس محسوب می‌شود. این مخازن با توجه به نوع محصول و میزان مورد نظر طراحی و تولید می شود و با توجه به ابعاد و اندازه ونوع کاربری ضخامت ورق مشخص میگردد.

مخازن استنلس استیل برخلاف فولادهای معمولی همچون ورق سیاه اس تی 37 و اس تی 52 مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی از خود نشان می‌دهد که این مشخصه سبب شده که برای نگهداری و عمل آوری سیالات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد مخازن استیل در چه صنایعی می باشد؟

همانطور که پیش تر گفتیم این مخازن درصنایع مختلف و جهت نگهداری انواع محصولات غذایی و شیمیای مورد استفاده قرار میگیرد بطور نمونه

· تولید صنایع غذایی

·  تولید محصولات لبنی

· تولید عرقیات گیاهی

· صنایع داروسازی

· صنایع شیمیایی

· صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

اطلاع از مهم‌ترین کاربردهای مخزن استیل در کارخانه‌های صنعتی به شرح ذیل می باشد.

مخازن استیل از مهم‌ترین عوامل و تجهیزات برای طراحی و ساخت خطوط مختلف صنایع غذایی و بهداشتی می‌باشند که به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر زنگ‌زدگی دارند برای نگهداری و عمل آوری سیالات در صنایع مختلف غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از جمله این صنایع می‌توان به خط تولید لبنیات، خط تولید روغن، خط تولید صنایع آرایشی بهداشتی و … اشاره کرد. همچنین از مخزن استیل در زمینهٔ ذخیره‌سازی روغن خوراکی، آب و نوشیدنی، اسید و مواد شیمیایی، آب پنیر و … نیز استفاده می‌شود.بطور مثال در صنعت داروسازی برای نگهداری آب داروسازی از مخزن استیل با پولیش کاری داخلی استغفاده میشود که مورد تایید بهداشت می باشد وطبق استانداردهای جهانی تولید میگردد.

یکی دیگر از مصارف این مخازن برای نگهداری اسید  والکل می باشد که از مخازن استیل در کنار مخازن پلی اتیلن برای نگهداری انواع اسید استفاده میشود.

انواع مخزن استیل کدامند ؟

مخازن استیل شامل انواع مختلفی (مانند مخازن تک جداره، دو جداره، سه جداره، پروسس تانک ، حمل و …) می‌باشند که هر کدام از این مخازن با توجه به ویژگی‌های خاص خود در بخش‌های مختلف صنایع استفاده می‌شوند. وبا توجه به نیاز در ضخامتهای مختلف قابل تولید می باشد.

کاربرد مخازن استیل دوجداره و سه جداره(پروسس تانک ):

از آنجایی که در بسیاری از موارد لازم است محتوای مخزن در دمای ثابتی نگهداری شود و با محیط مجاور نیز ارتباطی نداشته باشند از مخازن دوجداره در صنایع مختلف استفاده می‌شود. علاوه بر این، در مواردی لازم است محتوای مخزن در معرض عملیات حرارتی (سرمایش یا گرمایش) قرار گیرد. در چنین مواردی جداره سوم با کمک آب سرد و بخار امکان بالا یا پایین آوردن دما را فراهم می‌کند. در مخازن دوجداره از یک ضخامت بالا تر برای جداره داخلی و یک جدار نازک برای کاور استفاده میشود وبین دوجداره از عایق پشم سنگ و دیکر عایق ها استفاده میکنند معمولا عدسی ها از ضخامت بیشتری برخوردار هستند.در مخازن سه جداره نیز از صفحات شانه تخم مرغی و استیل 316 مناسب این کار استفاده میگردد.

شکل ظاهری مخزن استیل چگونه است؟

مخازن گوناگون می‌توانند برحسب نقش فرآیندی که عهده‌دار هستند، به شکل‌های گوناگون ساخته شوند. برای مثال مخازن کروی و یا مخازن استوانه‌ای با عدسی‌های محدب برای فرآیندهای تحت‌فشار کاربرد دارند و یا از مخازن استوانه‌ای با عدسی‌های تخت غالباً برای نگهداری محصولات و یا خوراکی استفاده می‌شود. همچنین با توجه به شرایطی از جمله حجم مخزن، مخازن را می‌توان با پایه یا گوشواره ساخت. مخازن بزرگ معمولاً بدون پایه بوده و بر روی فنداسیون خاص نصب می‌شوند. در موارد در خواستی شکل های هندسی مختلف قابل اجرا می باشد ولی بطور کلی مخازن استوانه و مکعبی بسیار پر کاربرد می باشد.

 

طراحی و ساخت مخزن استیل به چه شکل انجام میگردد؟

ساخت مخازن استنلس استیل به شکل‌های افقی، عمودی، مخروطی و عایق انجام می‌شود. ظرفیت این مخازن متفاوت هستند و گاهی تا ۳۰۰ مترمکعب نیز می‌رسند. اولین مرحله در جهت ساخت بهینه‌ترین مخزن کسب اطلاعات دقیق در رابطه با حجم مورد نیاز، نوع سیال، کاربرد مخزن و فضای سایت پروژه می‌باشد. بر اساس نوع سیال و ماده نگهداری شده متخصصین تعیین می‌کنند که از کدام نوع استیل برای ساخت مخازن استفاده شود. به عنوان مثال در صنایع غذایی برای نگهداری سیالات بدون خورندگی از استیل ۳۰۴ استفاده می‌شود اما در صورتی که سیال نگهداری شده دارای خاصیت خورندگی و یا اسیدی باشد از استیل ۳۱۶ در ساخت مخازن استفاده می‌شود. در زمانی که هدف صرفاً نگهداری یک سیال می‌باشد از مخازن تک جداره، برای مواقعی که بحث پایداری دما اهمیت داشته باشد از مخازن دو جداره و برای مواردی که می‌خواهیم عملیات پخت و یا بخشی از فرآیندهای سرمایش و گرمایش را داخل تانک انجام دهیم از مخازن سه جداره کمک می‌گیریم. همچنین فضای سایت پروژه نیز در تعیین مشخصات هندسی مخازن ساخته شده اهمیت دارند. تعیین عمودی یا افقی بودن مخزن، تعیین ارتفاع مخزن، قطر و ... بر اساس اطلاعات کارفرما صورت می‌گیرد. معمولا برای طراحی مخزن اسید که از جنس استیل یا پلی اتیلن تولید می شود  نیز قبل از ساخت از شرایط نصب مخزن که بصورت روکار یا دفنی می باشد بازدید می کنند و در طراحی مد نظر قرار میدهند. 

قیمت مخزن استیل :

قیمت مخزن استیل یکی از اصلی‌ترین مواردی است که خریدارن این محصول مورد توجه قرار می دهند . در نگاه کلی قیمت مخازن استیل به ظرفیت و نوع استیل استفاده شده در بدنه آن بستگی دارد. همچنین به دلیل آن که ورق‌های استیل نسبت به فلزات قیمت بالاتری دارند قیمت مخازن ساخته شده با ورق‌های استیل نسبت به مخازن ساخته شده با سایر فلزها بیشتر می‌باشد. با توجه به اینکه اکثر سازندگان مخازن استیل ورق‌های استیل مورد نیاز خود را از بازار داخلی تهیه می‌کنند، هزینه واردات (واسطه‌گری) ورق‌ها نیز به قیمت اصلی اضافه می‌شود که در نهایت منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده مخازن می‌شود. گروه صنعتی سازآب در زمینهٔ واردات ورق استیل نیز فعال می‌باشد و ورق‌های مورد نیاز را به صورت مستقیم از بازار جهانی تأمین می‌کند و به این شکل هزینه کمتری برای ورق‌های استیل خود می‌پردازد که این موضوع باعث می‌شود در نهایت قیمت مخازن ساخته شده توسط این شرکت نسبت به سایر سازندگان مناسب‌تر باشد. از دیگر عواملی که روی قیمت مخازن استیل تأثیر دارد ظرفیت مخزن، ضخامت بدنه، عدسی‌ها، وجود تجهیزات جانبی مانند سایدگلاس، همزن، گیربکس، نردبان، آبنما، منهول و … می‌باشند.

مزایایی مخازن استیل :

  1. محافظت در برابر خوردگی: فولاد زنگ‌نزن استیل مقاوم در برابر اکسیداسیون و بیوکسیدهاست. با وجود عنصر نیکل و کروم
  2. مقاومت بالائی در برابر خوردگی‌های حفره‌ای و شیاری و سایشی در ارتباط با مواد خورنده دارند. انعطاف‌پذیری خوب و مقاومت در برابر حرارت و قابلیت جوشکاری مناسب
  3. قابلیت بازیافت و بهداشتی بودن: 70% قابلیت بازیافت را دارند و بی‌اثر در مواد غذائی، داروئی و بهداشتی و همچنین پس از جوشکاری عملیات پولیش‌کاری و اسیدشویی جوش‌های آرگون آن‌ها را از نظر بهداشتی بودن در اولویت قرار داده است
  4. قابلیت حمل و نقل و جابه‌جایی راحت و ظاهر مناسب بدون نیاز به رنگ‌آمیزی، عایق کاری و سبک بودن مخازن استیل
  5. تعمیرات کمتر و طول عمر بالای مخازن استیل موجب صرفه‌جوئی در هزینه‌های شرکت‌های صنایع مرتبط شده است

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.